Wiele osób największą część miesięcznego budżetu przeznacza na jedzenie. Nie potrafią oszczędzać w tej dziedzinie i już podczas robienia zakupów spożywczych wydają bardzo duże sumy. Czy można oszczędzać na jedzeniu tak, żeby nie głodować? Zobacz, jakie są sprawdzone sposoby, by na jedzenie wydawać mniej.

Nim wybierzesz się do sklepu, zrób listę zakupów

Aby wydawać mniej na jedzenie, powinieneś dobrze przygotować się do zakupów spożywczych i zaplanować, co chcesz kupić zanim wyjdziesz z domu. W tym pomoże ci na pewno lista zakupów, dzięki której nie zapomnisz o żadnym potrzebnym produkcie, ale także unikniesz kupowania rzeczy, które tak naprawdę nie są ci potrzebne. No tak, ale skąd wiadomo, co powinniśmy kupić, by wykorzystać te produkty tak żeby nic się nie zmarnowało i nie trafiło do kosza? To proste, robiąc listę zakupów, zastanów się jakie posiłki będziesz chciał ugotować w tym tygodniu i jakie składniki do nich potrzebujesz. Pamiętaj, by na swoją listę wpisać także ilość potrzebnych produktów, by nie kupić ani za mało, ani za dużo składników. Dobrze przygotowana lista zakupów jest gwarancją przemyślanych i oszczędnych zakupów, dzięki niej zmniejszasz także ryzyko kupienia niepotrzebnych rzeczy i ograniczasz wydatki na zakupy spożywcze.

Wybieraj dyskonty a nie małe sklepiki

Gdy lista już gotowa pora wybrać odpowiednie miejsce na zakupy. Najlepszym i najwygodniejszym sposobem jest zrobienie wszystkich zakupów w jednym miejscu, by zaoszczędzić czas i zmniejszyć ryzyko kupienia niepotrzebnych rzeczy, na przykład pod wpływem reklamy czy promocji. Wybieraj te dyskonty, które zachęcają niższymi cenami, a ponadto posiadają w swojej ofercie wszystkie produkty, które znajdują się na twojej liście.

Postaraj się robić jedne większe zakupy raz w tygodniu i kupować potrzebne produkty na cały tydzień. Codzienne odwiedzanie pobliskich sklepików nie pomoże ci w oszczędzaniu, ponieważ ceny z reguły są tam wyższe, a każda wizyta w sklepie jest sprawdzianem dla twojej asertywności, by nie kupować rzeczy, które nie znajdują się na liście. Pamiętaj, by wybierać produkty świeże i z długą datą ważności, wówczas nawet pod koniec tygodnia będziesz mógł z nich ugotować smaczny posiłek.

Nie kupuj jedzenia w nadmiarze

Bardzo częstym powodem wydawania dużych pieniędzy na jedzenie jest kupowanie produktów spożywczych w nadmiarze. Zachęceni promocją w stylu kup więcej i zapłać mniej często kupujemy produkty, które nie są nam potrzebne i to w większej ilości niż jesteśmy w stanie wykorzystać. Nie ma sensu kupować w promocji kilku kilogramów pomidorów, tylko dlatego, że mają niższą cenę, skoro za kilka dni trafią do kosza, bo zaczną się psuć nim zdążymy je zjeść. Promocje na większe gabaryty i większe ilości sprawdzają się jedynie jeśli chodzi o artykuły spożywcze z długim terminem ważności, jak makarony, ryż, kasze produkty w puszkach lub słoikach, ale tutaj też nie należy przesadzać.

Unikaj jedzenia na mieście

Samodzielne przygotowywanie posiłków jest zawsze najtańszym rozwiązaniem. Kanapki, musli czy sałatki przygotowane w domu i zabierane do pracy, będą zdrowszym i tańszym rozwiązaniem niż szybkie śniadanie w Fast foodach czy zamawianie kosztownego lunchu. Podobnie jest z innymi posiłkami jak obiad czy kolacja. Posiłki zamawiane w restauracjach zawsze są droższe i na pewno nie sprzyjają oszczędzaniu, za to samodzielne gotowanie zdecydowanie tak. Nie zawsze musi być to wymyślny posiłek, którego przygotowanie wymaga dużo czasu. Wybieraj potrawy proste, które możesz przygotować na dwa, trzy dni, jak zdrowe zupy warzywne lub makarony, których przygotowanie również nie wymagają ani dużo czasu, ani wymyślnych składników.

Oszczędne jedzenie wejdzie ci w nawyk, jeśli nauczysz się prostych zasad i będziesz ich przestrzegał. Pamiętaj, że oszczędzanie zaczyna się już podczas robienia listy potrzebnych produktów, która jest podstawą udanych zakupów i rozsądnego przygotowywania posiłków. Na każdym etapie przyda się również asertywność i samodyscyplina, która pomoże zrezygnować z zakupu nie do końca potrzebnych produktów oraz mobilizacja, która zachęci do samodzielnego gotowania.