Jak ustrzec się przed przeziębieniem

Dopiero co przywitaliśmy zimę, a wraz z nią – sezon na grypę. Za chwilę zima odejdzie, nadejdzie wiosna, a przełom ten dla wielu z nas okaże się kolejnym okresem licznych przeziębień i spadku odporności. I podczas gdy większość Polaków „rozkładają” choroby, zawsze znajdzie się osoba, która nigdy nie choruje. „Jak ona to robi?” – zastanawiasz się. My znamy odpowiedź na to pytanie! Poznaj 5 wskazówek, które niskim kosztem pomogą Ci wzmocnić swoją odporność i ustrzec się przed przeziębieniem.

  1. Zadbaj o otoczenie

 

W okresie wzmożonej zachorowalności na przeziębienie i grypę staraj się unikać miejsc, w których przebywa wiele osób jednocześnie. Nawet gdy tylko jedna z nich okaże się być przeziębioną, rozsiewa ona chorobotwórcze wirusy na pozostałe osoby, na przykład podczas kaszlu czy kichania. Wirus może być przenoszony także poprzez bezpośredni kontakt – np. z klamką, którą dotykała zainfekowana osoba. Jeśli jednak nie lubisz stronić od ludzi, nie martw się – być może izolacja nie będzie konieczna! Udowodniono bowiem, że uczestnictwo w rozbudowanych sieciach kontaktów społecznych, które zapewniają nam emocjonalne wsparcie, redukuje poziom stresu i wzmacnia odporność. Dobrym rozwiązaniem zimą może więc być zapisane się z dziećmi na zajęcia sportowe (np. ścianka wspinaczkowa, koszt dla rodzica z dzieckiem: ok. 50zł) lub uczestnictwo w projektach typu Wózkownia (cykl Kina Nowe Horyzonty dedykowany młodym mamom, koszt: cena biletu).

 

  1. Ubieraj się z rozwagą

 

Zimą, a także na przełomie zimy i wiosny, przykładaj baczną uwagę do odpowiedniego ubioru. Ciepły szalik, rękawiczki i czapka to podstawa. Wykazano, że skóra głowy traci 1/3 ciepła naszego ciała, dlatego zimą warto zainwestować w naprawdę grube i ciepłe nakrycie głowy. Pamiętaj też, by ubierać się na tzw. cebulkę. Kilkuwarstwowy strój zwiększa termiczną izolację ciała – gdy zrobi się za gorąco, zdjęcie jednej warstwy ubrania ustrzeże organizm przed przegrzaniem i odwrotnie. Warto też zadbać o zakup dobrej jakości kurtki zimowej zarówno dla siebie, jak i swoich bliskich (np. wodoszczelne kurtki z membraną GORE-TEX, koszt: ok. 1000zł). Swojemu ciału zapewniaj jednak ciepło nie tylko na zewnątrz, ale także w czterech kątach. Możesz na przykład przygotowywać sobie regularne ciepłe kąpiele lub prysznice. Niektórzy twierdzą, że na bardzo mocne zmarznięcie idealnie jest zanurzyć nogi w misce lub wannie wypełnionej gorącą (a wręcz parzącą) wodą. Skutecznie rozgrzeje Cię także herbata z sokiem malinowym lub z miodem i cytryną (koszt 1 litra naturalnego miodu: ok. 25zł).

 

  1. Zadbaj o nawilżenie dróg oddechowych

 

Gardło i przegrody nosowe są tym bardziej podatne na działanie szkodliwych wirusów, im mniej są nawilżone. To bowiem bardzo wrażliwe organy. I tak, aby dbać o odpowiednie ich nawilżenie pij ok. 2 litrów wody dziennie. Dodatkowo, możesz stosować płukanki, np. z wody i miodu, maceraty, np. z siemienia lnianego (koszt opakowania 100 g: ok. 6zł) czy inhalacje, np. przy użyciu olejku sosnowego (koszt olejku: ok. 8zł). Idealnie nawilżają też gardło witaminy A i E, które zawarte są np. w przecierowych sokach marchewkowych typu „Kubuś”. Jeśli jednak domowe metody do Ciebie nie przemawiają, możesz udać się do apteki po spray na suche gardło, np. Glosal (koszt: ok. 14zł). Na nawilżenie Twojego układu oddechowego pozytywnie wpłynie odpowiednie wietrzenie mieszkania (nawet w mroźne dni). Warto wietrzyć cztery kąty krótko, ale często. Dbaj także o odpowiednią temperaturę w domu – w ciągu dnia nie powinna przekraczać 21 stopni Celsjusza, a w nocy – 19.

 

  1. Kontroluj dietę

 

Dietetycy zgodnie przyjmują, iż odpowiednia dieta może podnieść odporność organizmu. Poleca się wprowadzenie do jadłospisu diety owocowo-warzywnej, nieznacznie wzbogaconej o ziarna, orzechy i niskotłuszczowy nabiał. Korzystnie na układ odpornościowy wpływają przede wszystkim: selen (orzechy, nasiona słonecznika, pestki dyni, pieczywo razowe, ryba), cynk (kasza gryczana, wątroba, jajka, pieczywo razowe, czosnek, fasola, ostrygi, kapusta), żelazo (wątroba, mięso, fasola, soja, jajka, brokuł, szpinak), witamina A (nabiał), witamina C (owoce cytrusowe, żurawina, aronia, brokuł, dzika róża, natka pietruszki). Dzienną dawkę witaminy C dostarczysz organizmowi jedząc jedną pomarańczę dziennie. Możesz też kupić suplement diety w aptece, np. Rutinovit C (koszt: ok. 12zł) Warto raczej urozmaicać swoje menu, zamiast codziennie jeść to samo. Czasem puść więc wodze fantazji i zrezygnuj z drobiu na przykład na rzecz owoców morza (koszt zestawu sushi w restauracji: ok. 50zł), a z jabłka na rzecz egzotycznego pomelo (koszt: ok. 3,50zł za kg). Niektórzy twierdzą, że niezastąpione w walce z przeziębieniem jest też wszystko to, co pikantne. Zaopatrz więc swoją kuchnię ostre przyprawy i czosnek.

 

  1. Ruch to zdrowie

 

Udowodniono, że podczas aktywności fizycznej wzmaga się obieg komórek w organizmie, w tym komórek, które odpowiadają za układ immunologiczny (odpornościowy). Dlatego warto raz na jakiś czas zafundować sobie zastrzyk zdrowia w postaci ćwiczeń. Możesz zapisać się na zajęcia grupowe, np. fitness (koszt: ok. 20zł za zajęcia), a jeśli nie przepadasz za ćwiczeniami w grupie, ćwicz sama w domu przed lustrem! (koszt odpornej na ścieranie i pot maty do ćwiczeń i dwóch kilogramowych hantli: ok. 150zł). Możesz też postawić na aktywny wypoczynek z rodziną i na przykład wybrać się na lodowisko (koszt 2-godzinnej jazdy dla rodziców i dwójki dzieci wraz z wypożyczeniem łyżew i kasków: ok. 80zł), do Aquaparku (2,5 godzinny bilet na basen i sauny dla rodziców i dwójki dzieci: ok. 120zł) lub w góry (pokój na weekend ze śniadaniem w hotelu w Zakopanem dla rodziców i dwójki dzieci: ok. 900zł). Jeśli Twoje dzieci lubią nowe technologie i wszystko to, co interaktywne, połącz ich zamiłowanie do komputera z ruchem! Zarówno przyjemne, jak i pożyteczne może okazać się użytkowanie konsoli np. Xbox, na której dzieci mogą grać i jednocześnie zażywać dużo ruchu (koszt modelu Xbox 360: ok. 900zł). Sama również możesz czerpać przyjemność z takiej konsoli, w zestawie dostępne są bowiem gry nie tylko dla dzieci, ale także na przykład fitness, sport czy zumba dla dorosłych! Jeśli natomiast lubisz przebywanie na świeżym powietrzu możesz zainwestować w modne ostatnio kije do nordic walkingu (koszt: od ok. 50zł) i zaprosić na wspólne spacery np. rodziców czy sąsiadkę.

 

Pamiętaj – lepiej zapobiegać niż leczyć. Regularne stosowanie się do powyższych wskazówek nie tylko wzmocni układ odpornościowy Twój i Twoich bliskich, ale także zapewni Wam niezliczone pokłady energii, dobry humor i wspólną zabawę na każdy dzień. Ciepłe kąpiele, owoce morza, Aquapark z rodziną i nordic walking z sąsiadką – zapobieganie może okazać się całkiem przyjemne…Naszym zdaniem warto!