Akcyza za samochód

Akcyza za samochód to opłata obowiązkowa dla wszystkich, którzy rejestrują auto na terenie naszego kraju. Przede wszystkim chodzi o pojazdy nowe, ale także te, które sprowadzane są z zagranicy. Według planowanych zmian dotyczących akcyzy za samochód, od przyszłego roku do każdego pojazdu przypisana będzie określona stawka.

Głównym powodem zmian akcyzy są różnego rodzaju nieprawidłowości wykryte podczas kwalifikacji aut. Deklarowana wartość pojazdów celowo jest zaniżana, co zasadniczo wpływa na mniejszą wartość akcyzy. Celem nowej ustawy jest zminimalizowanie ilości tego typu oszustw. W obecnej sytuacji za auta z silnikami o pojemności do dwóch litrów należy zapłacić 3,1 procenta wartości pojazdu, natomiast za większe silniki stawka wynosi nawet 18,6 procenta.

Czynniki wpływające na opodatkowanie samochodu

Opodatkowanie samochodu będzie uzależnione od dwóch czynników: przede wszystkim od roku produkcji, ale też od pojemności silnika. Chodzi głównie o promowanie nowszych, bardziej ekologicznych pojazdów, które mają niską emisję spalin i są w lepszym stanie. W przypadku samochodów starszych, ale z małymi silnikami akcyza za samochód niewiele się zmieni, natomiast za pojazdu nowsze będziemy płacili dużo mniej.

Akcyza za samochód – przedziały wiekowe dla aut

Podczas nakładania podatku akcyzowego ustalono cztery podstawowe przedziały wiekowe samochodów. Pierwszy dotyczy pojazdów wyprodukowanych przed rokiem 2004, czyli dosyć starych modeli, których stan techniczny często budzi wątpliwości. Drugi przedział natomiast obejmuje lata 2005-2009, trzeci lata 2010-2015 i ostatni to pojazdy praktycznie nowe, bo wyprodukowane w 2016 roku.

Podział samochodów ze względu na pojemność silnika

Podział pojazdów ze względu na pojemność silnika wyróżniać będzie te samochody, które mają poniżej 1,2 litra, kolejna grupa to auta od 1,2 do 1,5 litra, następna to samochody od pojemności 1,5 do dwóch litrów. Stawki będą kolejno wzrastać w miarę wzrostu wielkości silnika o następne pięćset centymetrów sześciennych.