auto na abonament

Od niedawna polski rynek motoryzacyjny oferuje klientom nową usługę – udostępnianie samochodów na zasadzie abonamentu. Na czym polega taka oferta? Jakie są korzyści dla użytkownika pojazdu i z jakimi obowiązkami musi się liczyć?

Auto na abonament to pewna forma leasingu czy też długoterminowego wynajmu, która staje się coraz bardziej kuszącą ofertą. Nie musimy w tym przypadku kupować samochodu czy też spłacać wartości pojazdu – płacimy jedynie miesięczną ratę za jego używanie. Trwa to średnio 2-3 lata, następnie zwracamy auto dealerowi, po czym możemy skorzystać z wynajmu kolejnego modelu.

Szczegóły oferty abonamentu na samochód

Auto na abonament to specjalnie przygotowana, indywidualna oferta, z której możemy skorzystać w ramach współpracy pomiędzy siecią dealerską danej marki samochodowej a firmą leasingową. To właśnie dealer dostarcza nam samochód, a firma leasingowa finansuje ową transakcję.

Najkorzystniejsze jest to, że nie musimy brać żadnego kredytu ani posiadać przy sobie sporej gotówki na zakup, ponieważ płacimy leasingodawcy tylko miesięczny abonament za użytkowanie wybranego przez siebie modelu. Na koniec umowy, po 2-3 latach, nie stajemy się więc jego właścicielem, lecz musimy oddać auto do salonu. Dla dealera i firmy finansującej zysk polega na tym, że ciągłe wynajmowanie kolejnego auta gwarantuje ruch w interesie. Abonament najczęściej zawiera w pakiecie koszt ubezpieczenia OC i AC, wymianę opon oraz koszty serwisu.

Owe narzucone usługi dodatkowe, plus marża finansującego, sprawiają, że cena takiej formy leasingu często jest znacznie wyższa niż ta z możliwością wykupu auta. Nie ma też tutaj miejsca na negocjacje, jeśli chodzi o cenę samochodu.

Wady i zalety korzystania z auta na abonament

Dużym plusem jest niska rata miesięczna, ponieważ płacimy tylko za użytkowanie auta oraz marżę finansującego. Nie trzeba także martwić się wstępną wpłatą, aby móc zawrzeć umowę. Taka opcja daje nam także możliwość ciągłej wymiany samochodu na nowszy model. Nie mamy również problemów ze sprzedażą samochodu, ponieważ po zakończeniu okresu wynajmu samochód trafia z powrotem w ręce dealera czy finansującego, więc nie musimy szukać potencjalnego nabywcy.

Wadą jest ograniczona oferta modeli danej marki i wariantów wyposażenia (są one odgórnie określone) oraz narzucenie uiszczenia opłaty za usługi dodatkowe, z których przecież wcale nie musimy skorzystać w przyszłości. Kolejnym minusem jest wyznaczony limit kilometrów, które możemy przejechać autem rocznie, a przekroczenie go wiązać się będzie ze sporą dopłatą. Największą wadą jest jednak fakt, że nie staniemy się właścicielami wybranego samochodu, który musimy oddać po upływie określonego czasu.