Nordic Walking

Nordic walking należy do coraz popularniejszych sposobów rekreacji i spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu. W przeciwieństwie do wielu ćwiczeń obciążeniowych, ten rodzaj aktywności fizycznej nie tylko przynosi wiele efektów zdrowotnych, ale również doskonale relaksuje.

Początki nordic walking

Dyscyplina ta powstała w latach 20. XX wieku, jako ćwiczenie uzupełniające dla finlandzkich narciarzy biegowych. Oficjalnie określenie nordic walking zaczęło funkcjonować od momentu opisania go przez Marko Kantaneva w 1997 roku. To właśnie w Finlandii odkryto, że tego rodzaju trening jest bardziej stymulujący dla wielu partii ciała niż zwykły marsz, a nawet jogging. Spowodowane jest to mniejszą niż bieganie intensywnością, ale za to znacznie zwiększonym użyciem poszczególnych mięśni podczas treningu.

Co daje nordic walking?

Nordic walking uprawia się poprzez marsz połączony z wykorzystaniem specjalnych kijów. Natrafiając na opór podczas ruchu, wymuszają one na ciele dużo bardziej rozległy zestaw rozciągnięć i stymulacji. Tak samo jak podczas innych treningów rekreacyjnych, rozwijają one wiele partii mięśni.

Mają wpływ na wzmocnienie klatki piersiowej, tricepsów, bicepsów oraz brzucha, a także pozwalają w znaczny sposób zwiększyć wytrzymałość nóg i ramion. Polepszają postawę i stabilność podczas ruchu, poprawiają wydolność stawów oraz pozwalają spalić dużo więcej kalorii niż przy normalnym chodzeniu.

Kto powinien uprawiać nordic walking?

Nie ma żadnych przesłanek, aby nordic walking był poza czyimkolwiek zasięgiem. Szczególnie sprzyjać on może osobom cierpiącym na otyłość, dla których bardziej obciążające ćwiczenia mogą się okazać zbyt intensywne, oraz osobom starszym. Dla tych ostatnich jest to również świetny sposób na zdrowe spędzanie wolnego czasu.

Na przeszkodzie nie stoi również cena zestawu do uprawiania nordic walking. Profesjonalne kije kosztują zazwyczaj kilkadziesiąt złotych. Niedroga jest również pomoc instruktora, który pomoże prawidłowo wykonać pierwszy trening.