jak walczyć z osłabieniem, skutki przesilenia wiosennego, jak przeciwdziałać objawom przesilenia wiosennego

Koniec zimy to, niestety, nie tylko powód do radości. Niektórzy już szykują się na ataki alergii, wielu z nas cierpi z kolei na dolegliwości związane z przesileniem wiosennym. Jak przeciwdziałać jego przykrym skutkom?

Początek wiosny często wiąże się z dolegliwościami spowodowanymi niedoborem składników mineralnych i witamin, który z kolei może być efektem ubogiej w warzywa zimowej diety. Nie należy bagatelizować objawów przesilenia wiosennego, gdyż mogą one skutecznie utrudnić nam codzienne funkcjonowanie.

Przykładowo: brak potasu osłabia nasz refleks, co może mieć wręcz zgubne skutki w trakcie jazdy samochodem. Z kolei niedobór magnezu wywołuje bolesne skurcze mięśni, a także zmniejsza naszą odporność na sytuacje wywołujące stres. Najczęstszym objawem wiosennego przesilenia jest po prostu ogólne zmęczenie – które trudno pogodzić np. z natłokiem zadań w pracy.

Jak walczyć z osłabieniem – dieta

Najlepiej i najłatwiej wspomóc się dietą, która uzupełni niedobory poszczególnych witamin. Wystarczy włączenie do jadłospisu świeżych, wiosennych warzyw, takich jak rzodkiewka, szczypiorek, rzeżucha i wysoce odżywcze kiełki. Dla pobudzenia umysłu warto wzbogacić dietę o kwasy omega-3, zawarte w dużych ilościach np. w rybach. Dobrym krokiem może być także stosowanie nieprzetworzonych olejów – jak chociażby lnianego.

Czy warto stosować suplementy diety?

Aby poprawić kondycję organizmu, można przyjmować też rożnego rodzaju suplementy, ale należy pamiętać o tym, że zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest spożywanie naturalnych, pełnowartościowych pokarmów. Stosowanie kompleksowych preparatów nigdy nie może zresztą zastąpić zwykłego jedzenia, które zawiera przy okazji związki zwiększające efektywność witamin. Przykładowo: flawonoidy zawarte w cytrusach przedłużają trwałość witamin C, A i E.

Warto także pamiętać o tym, iż stosowanie suplementów może skutkować przedawkowaniem witamin, które są odkładane w tłuszczach. Związane jest to z przyjmowaniem na raz dużej skondensowanej dawki. Przy spożywaniu naturalnych pokarmów takie ryzyko praktycznie nie występuje. Zawsze warto skonsultować się z lekarzem przed rozpoczęciem przyjmowania preparatów multiwitaminowych. Jest to szczególnie istotne w przypadku kobiet w ciąży.

Nie zapomnij o aktywności

Bardzo dobre efekty w walce z wiosennym osłabieniem daje aktywność fizyczna. Warto połączyć ją z przebywaniem na świeżym powietrzu, by skorzystać ze słońca i wzbogacić organizm o witaminę D. Kontakt z odpowiednim światłem zapewniają także specjalne spolaryzowane lampy, z których korzystać można w gabinetach kosmetycznych lub placówkach rehabilitacji.