wybór roweru, jak wybrać rower

Wybór roweru to nie zawsze łatwa sprawa – mnogość modeli, różne rozmiary kół, a nawet cała gama kolorów potrafią utrudnić podjęcie decyzji. Jak sprawdzić rower przed zakupem? Jak dobrać rower do wzrostu i przeznaczenia?

Towarzysząca nam od prawie miesiąca wiosna to idealny pretekst, aby kupić rower – na miejsce zużytego już bicyklu albo dla dziecka – rower to przecież stała pozycja, jeżeli chodzi o prezenty komunijne. Piszemy o tym, jak wybrać rower – zależnie od przeznaczenia, ale także od naszego wzrostu.

Jak wybrać rower zależnie od naszego wzrostu?

Wzrost kierowcy to podstawowy czynnik wpływający na wybór idealnego roweru. Musimy sprawdzić, czy jesteśmy w stanie wygodnie wsiąść na rower – oraz z niego zsiąść – a także, czy jesteśmy w stanie dotknąć ziemi, siedząc na nim. Pamiętajmy także o sprawdzeniu, czy ułożenie nóg podczas jazdy będzie wygodne. Ważna jest również możliwość regulowania wysokości siodełka – dla szczególnie wysokich osób czasem zakres ten może być zbyt mały. Należy także sprawdzić, czy bez problemu sięgamy kierownicy – i czy nie wiąże się to z przyjmowaniem przez nas niewygodnej pozycji.

Większość rowerów wyposażona jest w koła o standardowych rozmiarach – od 12 do 26 cali (czasem nawet 29). Zwykle rowery dla dorosłych (oraz dzieci powyżej 9 roku życia) posiadają koła o średnicy 26 cali. Większe koła mają bardziej sportowe przeznaczenie.

Wybór roweru – jak będziemy go używać?

Najistotniejszą kwestią, jeżeli chodzi o wybór roweru, wcale nie jest jednak jego rozmiar – przede wszystkim musimy określić, jak będziemy go używać. Różne modele rowerów przeznaczone są do bardzo różnorodnych sposobów ich używania. Na rynku dostępne są:

  • Rowery miejskie – standardowe, z ramą prostą (męską) lub wygiętą („damka). Zapewniają komfortową pozycję (wyprostowane plecy!) i bardzo duży potencjał wykorzystania – są odpowiednie nie tylko do miasta, ale także w niezbyt wymagającą trasę. Często posiadają koszyk i bagażnik – są zatem bardziej praktyczne od pozostałych.

    W tej kategorii wspomnieć warto także o składakach – bardzo popularnych swego czasu w Polsce. Nowe składaki nie powinny jednak budzić wielu skojarzeń z przodkami – ich konstrukcje są o wiele bardziej zaawansowane technicznie i wygodne.

  • Rowery szosowe – o lekkiej konstrukcji, z wąskimi kołami, często ze specjalnie wyprofilowaną kierownicą. Pozwalają na osiąganie wyższych prędkości, jednak wymaga to od kierowcy przyjmowania mniej wygodnej – zwłaszcza na dłuższą metę – pozycji (niczym zawodowi kolarze). Jak wskazuje nazwa, są najlepsze na długie trasy po równych drogach, dla osób o sportowym zacięciu.

  • Rowery górskie – o grubszych kołach, z mocniejszymi amortyzatorami, bardziej wytrzymałe. Są to konstrukcje odpowiednie np. na leśne trasy lub, zgodnie z nazwą, góry – nie tylko wzgórza, ale też przeskakiwanie przez specjalne hopki i podobne przeszkody. Nierzadko można jednak spotkać je także w mieście, gdzie bez problemu radzą sobie z wysokimi krawężnikami. Ze względu na wyższą cenę bardziej odpowiednie będą jednak dla osób, które zamierzają wykorzystać ich pełny potencjał.

  • BMX-y – małe rowery przeznaczone dla osób, które często jeżdżą także na deskorolkach lub rolkach. Są to konstrukcje przygotowane do przeróżnych akrobacji. Niekoniecznie przydadzą się do użytku codziennego – o ile oczywiście nie zamierzamy codziennie odwiedzać skateparków i podobnych miejsc.

Dostępne są także rowery, w których kierowca przyjmuje leżącą pozycję – na kształt motocykli „chopperów”. Nierzadko posiadają one o wiele grubszą, aczkolwiek mniejszą, tylną oponę. Od niedawna popularnością cieszą się także rowery „ostre koło” – bez przerzutek i wolnego biegu, które wymagają od kierowcy ciągłego pedałowania – również wtedy, gdy chce się zatrzymać. Są one przeznaczone głównie na równe trasy, gdzie można osiągać dużą szybkość.

Z jakich materiałów powinien być wykonany rower?

Obecnie większość rowerów wytwarzana jest z wykorzystaniem lekkich stopów metali. Zapewniają one optymalny stosunek między wytrzymałością roweru a jego wagą. Rowery górskie i BMX-y mogą być wykonane także z włókna węglowego – dzięki czemu osiągają bardzo małą masę, a jednocześnie bardzo wysoki poziom wytrzymałości.

Pamiętajmy o tym, że nie musimy kupować roweru „prosto z fabryki” – możemy sami zadbać o jego złożenie lub zamówić poszczególne części i zlecić np. pracownikom sklepu rowerowego ich prawidłowy montaż. Samodzielnie składane rowery mogą jednak być droższe od bardziej standardowych konstrukcji.