prawa konsumenta 2016

Zmiany w prawie dotyczą bardzo wielu aspektów życia. Jeden z nich dotyczy również tak powszechnej czynności jak zakupy. Także podczas zakupów internetowych obowiązują prawa konsumenta – 2016 rok nie przyniósł wielkich zmian. W jaki sposób chroniony jest kupujący?

E-zakupy wciąż zyskują na popularności. Jest to zrozumiałe, bo mają one wiele plusów. Przede wszystkim, nie stoi się w kolejkach ani w korkach, nie traci się benzyny czy pieniędzy na bilety. Zakupy dostarczane są pod drzwi w dogodnym terminie, kupuje się tylko to, czego nam naprawdę brakuje, a nie rzeczy, często niepotrzebne, które wrzuca się do koszyka, idąc między półkami w supermarkecie.

Oczywiście mimo wielu korzyści, jakie dają zakupy w sieci, na nabywców czyha też wiele pułapek. Dlatego warto wiedzieć, jakie są prawa konsumenta przy zakupach online.

Prawa konsumenta 2016 roku

Przede wszystkim konsument ma prawo do:

  • pełnej informacji o oferowanych towarach – przed złożeniem zamówienia może szybko zapoznać się z produktem oraz porównać oferty tego samego produktu w  różnych sklepach,
  • wydrukowania potwierdzenia złożenia zamówienia, a w chwili dostawy do otrzymania w formie pisemnej  potwierdzenia zawarcia umowy,
  • ma prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 7 dni roboczych (w Polsce 10 dni kalendarzowych) bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Zazwyczaj reklamację należy złożyć na piśmie, zawierając w niej: datę złożenia zamówienia, opis produktu, wysokość zapłaconej kwoty, często należy dopisać numer zlecenia, przyczynę skargi i na koniec żądanie wymiany towaru lub zwrotu pieniędzy.

Czego pilnować, kupując online?

Robiąc zakupy przez Internet konsument musi być ostrożny. Zawsze powinien zwrócić uwagę na kilka istotnych spraw:

  • płacąc za towar powinien korzystać z bezpiecznych sposobów płatności – należy zwrócić uwagę, czy strona jest oznaczona zieloną kłódką, co oznacza, że posiada sprawdzony i ważny certyfikat,
  • nie podawać swoich danych logowania do banku na tzw. „trzecich” stronach, a tylko na oficjalnej stronie banku,
  • przed przelewem pieniędzy należy dokładnie sprawdzić adres sprzedawcy,
  • jeżeli sprowadzamy towar z zagranicy, konsument powinien upewnić się, że gwarancja na towar będzie honorowana w jego kraju,
  • powinien zaznajomić się z procedurą zwrotu towaru.

Jakie są prawa konsumenta w przypadku, gdy sporu ze sprzedawcą nie można załatwić metodami polubownymi? Jeśli dokonywaliśmy zakupu od zagranicznego sprzedawcy, to w przypadku problemów możemy wysłać skargę do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich, a w ostateczności zostaje nam skierowanie sprawy do sądu.