kapiel

Nasze babcie i prababcie często powtarzały, że zimna woda zdrowia doda. Czy jest to prawdziwe powiedzenie i ciągle aktualne? Jak kąpiel w zimnej  wodzie może wpływać na nasz organizm. Czy doda nam zdrowia czy wręcz przeciwnie, zaszkodzi i może pogorszyć stan naszego organizmu. Zobacz, czy warto kąpać się w zimnej wodzie i jaki wpływ niższa temperatura podczas kąpieli może mieć na nasze zdrowie i samopoczucie.

Gorąca kąpiel czy zimny prysznic

Wiele osób zastanawia co lepiej wpływa na nasz organizm i nasze zdrowie. Długa kąpiel w wannie czy szybki prysznic w zimnej wodzie. Chociaż to kąpiel w bąbelkach jest przyjemniejsza i bardziej nas odpręża, to jednak szybki, zimny prysznic jest o wiele zdrowszy dla naszego organizmu. Zimny prysznic ma bardzo wiele korzyści i pozytywnie wpływa na nasze zdrowie:

  • poprawia krążenie krwi
  • podnosi oporność
  • pobudza i orzeźwia
  • oczyszcza organizm i pomaga w usunięciu toksyn
  • zmniejsza potliwość ciała
  • poprawia termoregulację organizmu
  • reguluje układ trawienny poprzez naturalne przyspieszenie metabolizmu.

Kiedy warto wziąć kąpiel w zimnej wodzie

Niższa temperatura podczas kąpieli sprawdzi się gdy:

  • chcesz poprawić sobie nastrój. Poprzez kontakt skóry z zimną wodą wydzielają się hormony szczęścia, beta-endorfiny. Sprawiają one, że człowiek zaczyna czuć się radosny, bardziej beztroski i pełen energii.
  • chcesz być piękny, wiecznie młody i mieć szczupłą sylwetkę. Nic tak nie poprawia stanu skóry, jak niska temperatura. Kąpiel w zimnej wodzie poprawia koloryt, jędrność a także nadaje młodszego wyglądu skórze. Wpływa również bardzo korzystnie na odchudzanie, ponieważ niska temperatura przyspiesza przemianę materii.
  • chcesz zahartować organizm, by wzmocnić jego odporność i ochronę przed wirusami i bakteriami. Wahania temperatur otoczenia nie będą negatywnie wpływać na organizm i go osłabiać, właśnie dzięki regularnemu hartowaniu poprzez kąpiele w zimnej wodzie.
  • chcesz szybko zregenerować organizm po dużym wysiłku fizycznym. Zimna woda przyspiesza regenerację mięśni i zapobiega ich sztywnieniu.

Czy kąpiel w zimnej wodzie może nam zaszkodzić.

Oczywiście decydując się na kąpiel w zimnej wodzie należy zachować umiar i zdrowy rozsądek. Niska temperatura ma bardzo dobry wpływ na kondycję organizmu i stan naszego zdrowia, ale nie można przesadzać. Zbyt długa kąpiel w zbyt niskiej temperaturze może prowadzić do hipotermii, czyli zagrażającemu zdrowiu i życiu wyziębieniu organizmu.

Osoby, które mają problemy z zaburzeniem krążenia i cierpią na choroby serca, powinny unikać kąpieli w bardzo niskim temperaturach. Zanurzenie się w lodowatej wodzie może spowodować silne zaburzenia rytmu serca, co może być bardzo niebezpieczne dla osób z takimi schorzeniami, a zwłaszcza dla osób cierpiących na arytmię.

Jeśli jesteś zdrowy i nie masz kłopotów z sercem i krążeniem, kąpiel w zimnej wodzie jest bardzo wskazana i na pewno przyniesie wiele korzyści organizmowi, jeśli tylko dobrze się do niej przygotujesz i zachowasz zdrowy rozsądek. Pamiętaj, że jeśli planujesz kąpiel w zimnej wodzie powinieneś:

  •  zachować minimum 4 godzinną przerwę od ostatniego posiłku
  • zrobić 15 minutową intensywną rozgrzewkę
  • kąpać się nie dłużej niż 5 minut
  • po kąpieli dokładnie się powycierać i ciepło ubrać.